Tux ICT

ABJ photography & video

Go For Africa, verslag uit Tanji Gambia

Door MrGee

Hallo

Even een berichtje vanuit Tanji, Gambia. ’tis hier lekker warm met hier en daar zo’n rottige muskiet. Ik ben ondertussen op tournee geweest in zowel Gambia als Senegal. Lijkt allemaal wel wat op kamperen; vaak geen stroom soms moet ik “douchen” met van die hygiënische doekjes.

Overnacht in de Casamance in zo’n echt authentieke dorpshuis met een deurtje van 1mtr50 hoog, gemaakt van een boomstam.
Overal heb je van de politiecontroleposten die meestal op geld uit zijn, maar de GoForAfrica auto’s worden redelijk ontzien. 1 van de computers was ondertussen bij een douane post “geupgraded” naar Windows XP, een andere wilde men door een expert laten hacken, vanwege wachtwoord problemen. En beambte flink laten zweten, omdat hij claimde voldoende computerkennis te hebben, mocht hij hem afsluiten; hij kreeg de muis niet eens in rechter bovenhoek ;).

Een aantal van ‘onze’ computers weer terug gezien, aantal door vervoer toch defect geraakt, ga ik van dit weekend mee bezig. 1 van de weinige personen die überhaupt iets fatsoenlijks met een computer kan, is een dame van een nursery die les geeft aan een 40tal kinderen van ongeveer 4 jaar oud. Daar heb ik dmv. die offline repo die ik mee
had gcompris, tuxpaint ed. opgezet. Van de computers die vorig jaar via Timloto waren geregeld, en waar ubuntu 7.10 op stond, was bijv. van de 6 er eentje werkende en alle muizen waren of naar de knaagdierenhemel of simpelweg verdwenen en stof, plenty stof.

Je loopt hier nogal eens tegen cultuurverschillen aan, die computergebruik een beetje in de weg staan. In een groepje durft men zo maar niet daar mee te werken, omdat ze veel te bang zijn om fouten te maken. Gisteravond een diner gehad met de lokale televisie erbij. Ik wordt beroemd in Gambia 😀 Ik kwam net terug van een stoffig gebeuren vanuit Senegal, geen tijd om te douchen + aanhouding zeurderige, politie, half omgekleed in de auto en zo naar dat sjieke diner, om te vieren, dat de lokale technische lerareren, succesvol hun Timloto cursus hebben afgesloten.

Dit is tevens een samenwerkingsverband tussen Gambia/Senegal niet op politiek nivo, maar tussen de diverse scholen onderling.
Kortom een drukke week, waarin ik flink wat nieuwe mensen heb ontmoet en ook wel leuke projecten en wat nieuwe dingen heb op gedaan, ook wel iets waar je als ubuntu forum wat mee kunt doen. Al was het maar om je ogen open te houden voor hardware, die maar zo wordt weggemieterd door sommige bedrijven.

Apropos Ubuntu; men vind het concept geweldig, maar als men hier in Afrika denkt dat de onderliggende technologie ook iets Afrikaans is dan wil men liever iets westers, men heeft weinig vertrouwen in de lokale technologie kennelijk.

Ik weet niet wanneer ik weer iets post, ik ben nl. niet de master of my own time, en iemand anders doet de planning, tenminste voorzover er zoiets als een planning bestaat hier.

Groeten Gerrit

Bron

Typisch landschap in Casamance

28 March 2010 - Posted by | GoForAfrica, ICT, Linux, Ubuntu |

No comments yet.

Leave a Reply

