Tux ICT

ABJ photography & video

Linux Mint 12 op een oude laptop en netbook

Vandaag bezig geweest met Linux Mint 12 op een 7,5 jaar oude Fujitsu-Siemens Amilo M7400 en een Asus EeePC900.
Installeren leverde op geen van 2en problemen op.

Fujitsu-Siemens Amilo M7400 :

GNOME 3 installeerd, GNOME Shell doet het daar echter niet op.
GNOME start op in de classic / fallback omgeving.
Hierna Cinnamon geïnstalleerd, deze GNOME Shell vervanger werkt echter ook niet.
MATE, een GNOME 2 fork die gelijk mee geïnstalleerd wordt werkt wel.
Hierna nog even Unity van Ubuntu erop gezet, deze werkt alleen in de 2-D modus

GNOME classic op Fujitsu Siemens

Unity op Fujitsu Siemens


Ondanks de hoge leeftijd en niet zo bijzondere specificaties van deze laptop valt het resultaat niet tegen.


Asus EeePC900 :

GNOME 3 start netjes op met GNOME-Shell. Wel hebben ze bij Linux Mint ervoor gekozen om ook het Mint menu in het onderste paneel te plaatsen, een beetje dubbelop vind ik.
Cinnamon werkt hier ook netjes op, maar vind ik geen meerwaarde hebben op het moment *
MATE werkt hier ook uitstekend op, al vind ik dit ook geen meerwaarde hebben *
Ook hier nog even Unity erbij gezet, dit werkt nu wel in de normale mode.

Cinnamon menu op Asus EeePC900

MATE menu op Asus EeePC900

Unity dash op Asus EeePC900

Unity desktop op Asus EeePC900

Zowel op de Fujitsu als de Asus draait Mint 12 soepel. Voorlopig blijft Mint dan ook op deze bakjes geinstalleerd. Zodra Mint 13 uitkomt ga ik eens kijken of deze net zo soepel op deze oude hardware draait.

Specificaties Amilo M7400 :

Processor : Mobile Celeron 1,3 Ghz
Geheugen : 1 GB
Video : 64 MB onboard shared memory
Scherm : 1024 x 768
Harddisk : 80 Gb

Specificaties EeePC900 :

Processor : Celeron 900 Mhz
Geheugen : 1 GB
Video : 256MB onboard shared memory
Scherm : 1024 x 600
Harddisk : 32 GB Runcore SSD

MATE is op Debian en Ubuntu via de Tridex repository te installeren.

Cinnamon voor Debian unstable en Ubuntu 11.10 kan je hier downloaden


* Zowel Cinnamon als MATE zijn nieuw en nog volop in ontwikkeling. Nu vind ik het geen meerwaarde hebben, maar misschien dat dit in de toekomst nog wel veranderd.

25 December 2011 - Posted by | Asus, Cinnamon, Debian GNU/Linux, Desktop Environment, FOSS, Fujitsu-Siemens, GNOME, GNOME Shell, Hardware, ICT, Linux, Linux Mint, MATE, Operating Systems, Software, Ubuntu, Unity |

5 Comments »

  1. in alles is mint mooier fijner en sneller dan ubuntu (laatste) versie vooral in gedachte wat jeallemaal krijgt met mint

    Comment by Armand | 26 December 2011 | Reply

  2. Ik heb het een paar keer geprobeerd op mijn Asus netbook en het leek goed te gaan maar dan gaf het systeem een fout zodat de installatie afgebroken moest worden. Is dit een speciale Netbook versie of Is mijn systeem niet groot snel genoeg?

    Comment by Armand | 25 December 2011 | Reply

    • Dit is de gewone DVD versie van Linux Mint.
      Dat je netbook niet snel genoeg zou zijn lijkt me vreemd, mijn EeePC900 is ook niet echt een hardloper.
      Wel heb ik bij de avatar kiezen 2x op tab en daarna op enter moeten klikken om verder te gaan. Het venster was te groot voor mijn beeldscherm ( 9″ )

      Welke netbook heb je? Vanaf een 900 zou het gewoon moeten installeren.
      Evt zou je de iso nog eens opnieuw op usb kunnen zetten, zelf gebruik ik daar Unetbootin voor, werkt altijd

      Comment by Arie | 25 December 2011 | Reply

      • Arie je hebt gelijk, ik heb inmiddels ook deze versie op mijn Asus en inderdaad bij die Avatar kon ik niks met het scherm en deed ik op gok ook 2x tab en toen ging het verder. Nu werd me steeds gevraagd om online te gaan,maar had je dit ook off line kunnen doen? volgens mij was dat op het eind wel nodig geloof ik.
        Maar na update bleek dat schijf aardig vol zit. dat heb ik bij vorige Ubuntu versies nooit meegemaakt. Is Mint12 toch wat zwaarder belastend dan? en hoe ruim ik de schijf het beste op?
        Bedankt anyway voor dit, eindelijk Mint op mijn Asus.

        Comment by Armand | 26 December 2011

      • Vreemd dat je schijf al aardig vol zit. Op mijn EeePC neemt Mint maar 3.8 GB in beslag, inclusief Cinnamon en Unity. Heb je wel een schone installatie gedaan?

        De vraag om online te gaan heb ik niet gehad, komt wss omdat ik altijd met een bedrade verbinding installeer.

        Comment by Arie | 26 December 2011


Leave a Reply

