Tux ICT

ABJ photography & video

Amelia Earhart


“Begrijp alsjeblieft dat ik me heel goed bewust ben van de risico’s. Ik wil het doen omdat ik het wil doen. Vrouwen moeten dingen proberen, zoals mannen dingen hebben geprobeerd. Als ze falen, is hun mislukking alleen maar een uitdaging voor anderen.”

Amelia Earhart, 1937



Amelia Earhart verdween op 2 juli 1937 op mysterieuze wijze boven de Grote Oceaan tijdens een poging om rond de wereld te vliegen.

Laatste vlucht

Op 2 juli 1937 stegen Earhart en Noonan op. Hun reisdoel was Howlandeiland, een klein eiland met een lengte van enkele kilometers, 6 meter boven de zeespiegel. Speciaal voor de recordvlucht was op dit eiland een landingsbaan aangelegd. Het eiland lag op 2556 mijl vliegen. Hun laatste positiemelding en visueel contact was na 800 mijl toen ze over de Nukumanu-eilanden vlogen. Een schip van de Amerikaanse kustwacht, de kotter Itasca, lag vlakbij Howland Island, om Earharts vliegtuig naar het eiland te loodsen.

Maar het werd al snel duidelijk dat Earhart en Noonan weinig praktijkervaring hadden met het gebruik van radionavigatie. De frequenties die Earhart gebruikte waren niet zo geschikt voor het bepalen van de juiste richting, en de ontvangst van de berichten die ze verzond was erg slecht. De laagfrequente zend- en ontvangstapparatuur waarmee de Itasca het vliegtuig had kunnen lokaliseren, had Earhart in Nieuw-Guinea achtergelaten. Na zes uur vruchteloze pogingen om een tweezijdige radioverbinding op te zetten, verloor de Itasca alle radiocontact. Een gezamenlijke zoektocht door marine en kustwacht leverde geen spoor van de vliegeniers of hun toestel op. Earharts en Noonans lot is sindsdien het onderwerp van veel geruchten en speculaties.

Uit recent onderzoek blijkt dat Earhart na het passeren van de Nukumanu-eilanden van haar koers is afgeweken, en zonder het te beseffen naar een punt op 100 mijl ten noordnoordwesten van Howlandeiland vloog. Een paar uur voor hun verwachte aankomsttijd heeft Noonan nog wel een zonnetje geschoten, maar zonder een deugdelijke radiopeiling was het bepalen van de positie van het vliegtuig niet mogelijk. Onderzoekers veronderstellen over het algemeen dat het toestel door brandstofgebrek in zee is gestort, met Earhart en Noonan aan boord. Een onderzoeksgroep van The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) stelt echter dat het toestel een noodlanding heeft gemaakt op het eiland Nikumaroro (in het tegenwoordige Kiribati) en dat Earhart en Noonan daar ten slotte zijn omgekomen. Bezoeken aan het onbewoonde eiland hebben enig bewijs opgeleverd dat deze theorie ondersteunt.

Bron : Wikipedia

Advertisements

4 July 2012 - Posted by | Adventure, Amelia Earhart, Aviation

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: