Tux ICT

ABJ photography & video

Garmin eTrex20 profielen

De Garmin eTrex 20 werkt met profielen, Dat is een handige optie als je je GPSr voor verschillende aktiviteiten gebruikt.
Standaard heb je de volgende profielen : Recreational, Geocaching, Automotive, Marine en Fitnes

Recreational heb ik hernoemd naar Hiking, daarbij heb ik een profiel Biking gemaakt. Automotive, Marine en Fitnes gebruik ik niet, maar heb ik voorlopig laten staan, verwijderen kan altijd nog.

Hiking profiel

Dit gebruik ik bij het lopen van een multi-cache en gewone wandelingen.

De datavelden :

Links bovenin staat mijn bestemming, meestal een waypoint van een cache.
Rechts bovenin de tijd, altijd handig šŸ˜‰
Onderin de afstand en verwachte tijd tot mijn bestemming.

Daaronder de kompasroos, gewoon de pijl volgen en je komt op de goede plek aan šŸ˜‰




Biking profiel

De naam zegt het al, een profiel om te fietsen, iets wat ik overigens de laatste tijd niet veel doe …

Links boven de actuele snelheid, rechts afgelegde weg en totaal teller
Onder de huidige koers.

Behalve op koers kan er ook met kaart genavigeerd worden incl richting aanwijzingen.

Het gebruikte dashboard is overigens het Automotive dashboard.



Geocaching profiel

Dit profiel is bedoeld voor paperless geocaching.

Helaas werkt geocachen op deze manier alleen maar met Traditionals. Als je een multi loopt moet je na het bereiken van het 1e waypoint op ” Enter next stage ” klikken in het geocache menu.
Helaas kan je dan geen waypoint uit de lijst selecteren, maar moet je de coƶrdinaten met de hand invoeren.
Bij een multi waar je onderweg steeds het volgende coƶrdinaat moet berekenen is dit niet zo’n probleem. Vervelender is het als de coƶrdinaten bekend zijn.

Bij de laatste soort maak ik dan ook gebruik van het Hiking profiel.
De cache listing heb ik toch altijd op papier en smartphone bij me.

Uiteraard heb ik in ieder profiel de OpenFietsMap geaktiveerd. Ondanks wat de naam suggereerd is deze kaart zeer geschikt voor wandelingen en geocachen.

Geocache menu

Cache listing


















Deze GPSr heb ik overigens gekregen omdat bij mijn eTrex Legend HCx de rubberband losliet :

Beste Arie,

In het verleden was dit te repareren, alleen krijgen wij de onderdelen niet meer van Garmin voor een nieuwe rubberband. De oplossing van Garmin, aangezien het toestel nog binnen de garantie valt, is het toestel om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Alleen wordt de eTrex Legend HCx niet meer geleverd door Garmin en is opgevolgd door de Garmin eTrex 20 we kunnen uw toestel dus omruilen voor de nieuwe eTrex 20.

10 September 2012 - Posted by | Biking, Garmin, Geocaching, GPS, Hiking, OpenFietsMap, OpenStreetMap, Waypoint

4 Comments »

  1. Mooi overzicht van de mogelijkheden wat betreft profielen. Bij Bikers profiel heb je het over “richting aanwijzingen”, bedoel je dit in de vorm van een pijl (links of rechts)? Dit had mijn oude navigatie wel maar op de Etrex 20 lukt mij dit niet in te stellen. Weet jij hoe ik dit kan instellen?

    Comment by Richard | 24 November 2012 | Reply

    • Volgens mij was het :

      Setup -> Routing -> Guidance method -> Prompted

      Als je dan kiest voor over de weg / locked to road krijg je bij iedere afslag een een seintje, pijl met een pieptoon ( als je het geluid aan hebt )

      Uiteraard moet je wel een kaart hiervoor hebben die routeerbaar is. Ik gebruik hier voor de OpenFietsMap

      Comment by Arie | 24 November 2012 | Reply

      • Bedankt Arie! Het werkt nog niet helemaal maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen goeie track heb. Wel ben ik weer een stuk verder. Jammer trouwens dat er zo’n slechte handleiding bij zit…

        Comment by Richard | 25 November 2012

      • Bij een track krijg je nooit aanwijzingen, daar moet je gewoon het lijntje volgen. Aanwijzingen krijg je als je de GPS een route laat berekenen. Bv van je huidige lokatie naar een adres of waypoint.
        Op het GPS forum is er ook veel over te vinden.

        Comment by Arie | 25 November 2012


Leave a Reply

